Direktlänk till inlägg 8 maj 2008

Once, Starscream, och lite Jesus

Av Daniel - 8 maj 2008 00:49

Hepp, bloggandet är lika frekvent som vanligt, märker jag.


Uppsatsen ska vara inne om ett par veckor, och jag ligger sorgligt efter. Råmanuset ska mailas till handledaren på onsdag, och hitills har jag producerat i runda slängar...0 sidor. men jag har en del skrivet från tidigare delar av kursen som jag kan rippa, så det blir nog något av det också.


Tänkte mest tipsa om lite filmer, musik och andra saker som jag, i egenskap av er vän, vill dela med mig av. Sånt som får mig att må bra borde åtrmistone få er att dra på munnen, typ.


Right. First and foremost - filmen Once. Såg den på bio med min söta för någon vecka sen, och det är lätt den bästa film jag sett de senaste två-tre åren. Eftersom jag är filmnörd in i märgen säger det en del! Once är en liten film så fylld av lycka och kärlek att det riktigt pirrar i mig. Den är varm, fin, bitterljuv och har det bästa jävla soundtracket någonsin! Det är jävligt svårt att genreplacera den, då det är lite kärlek, lite drama, lite sorg  och lite musikfilm, men mest av allt är det en underbar och trovärdig historia om en irländsk kille och en tjekisk tjej som möts i Dublin och beslutar sig för att spela in musik ihop. Och vilken musik sen! Jag brukar alltid gråta till slutscenen i Big Fish, det är som att trycka på en knapp, men annars är det tunnsått på den fronten. Men jävlar, jag tror man måste ha ett hjärta av sten om man inte får en tår i ögat av "Lies", eller om man inte ryser av den inledande låten, som jag inte minns vad den heter. This is what you're waiting for? Och att huvudpersonerna blev tillsammans på riktigt under inspelningen är ju sötast ever. Se filmen, köp soundtacket och bli en bättre och varmare människa. De bäst spenderade 80 minuterna i år.


Puh! Efter det raljerandet måste jag ju i vanlig ordning komma in på något mer politiskt. Kolla upp dokumentären What Would Jesus Buy, en klockren skildring över vad julen blivit sedan hyperkapitalismen slog klorna i den, med Coca-Cola-jultomtar, Toys R' Us och ett ständigt försök att köpa sitt barns tillgivenget med dyra presenter. Klockrent och en skön insikt hur opåverkad man själv är av köphysterin. Eller det är iaf vad jag ska skylla på när eventuellt framtida barn bitchar om ett par stickade strumpor som enda julklapp.


Även: Transformers! jag har inte lyckats se den förrän idag, men fasen vilken nostalgitripp! Jag var alltid avundsjuk på min klasskamrat Asplund som hade den coolaste transformen, Optimus Prime, när vi gick på lågstadiet. Själv hade jag bara en, men den med coolast namn: Starscream. Och minsann, om inte Starscream dyker upp i ett cameo i långfilmen. Annars var jag mer av en He-man-kille. Min favorit var Spikor, den blåa med taggar, och Hordak. Föga överraskande var båda badguys. He-man och hans kompisar hade inte mycket att komma med. Jag menar: Man-at-Arms? Vad i helvete? Hitler-wannabe med en blå cykelhjälm på huvudet? Och namnet....vad är förnamn och vad är efternamn? Heter karln Man-at i förnamn eller? Jisses. Vad var det egentligen med karaktärernas namn och könsförtydliganden? He-Man. She-Ra. Man-at-Arms. Battle-Cat. Nu är iofs inte Cat ett kön, men ni förstår. Var vi verkligen så korkade som barn så vi behövde hjälp med att förstå att en muskulös Adonis-figur i pälskalsonger var en man? Eller att nyss nämnde cykelhjämstönt var en dito? Han hade ju för fan en gigantisk mustasch! 


Anyways, jag tror jag kom lite off-track. Om ni inte hänger med här misstänker jag att ni antingen är för unga/gamla eller ägnade barndomen åt Krambjörnarna och My Little Pony istället. Eller så hade ni kanske ett liv.


Annars har jag fastnat i ännu en Ska-period, med Bad Manners, Rancid och Skalatones i spetsen. Och Springsteen. Loose Ends är en av de bästa låtarna jag hört på länge, och på samma skiva finns höjdare som Growin' Up och My Love Will Not Let You Down. Det är sommar, folk klär av sig jackor och mössor och börjar le åt varandra och musiken, kärleken och godheten innestående hos oss alla bubblar upp till ytan. I love it!


Kanske borde punkt sättas där. Men jag måste ju nämna: Uppsatsskägget börjar ta orimliga proportioner. Jag ser verkligen inte klok ut! Lite som Chewbacca, faktiskt. Omgivningens dom hårdnar och frågan är om jag står ut i två veckor till. Jag misstänker att Malin kommer förskjuta mig snart, eller tvångsraka mig när jag sover. Bildbevis finns dessvärre, men jag vill ju inte att ni ska sätta era morgonflingor i halsen, så jag håller inne med dessa.


Ta-ta, Mr. Arms!

 
 
Anna*

Anna*

8 maj 2008 01:46

Du har verkligen en intressant blogg att läsa! Jag ska se de filmer du rescenserat för att du gjorde det så bra! Ha en god fortsättning på veckan!

http://dagensbibelord.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Daniel

8 maj 2008 09:43

Tack för komplimangen, det uppskattas! Nu fick jag en morot till att fortsätta tipsa om filmer. Ha en trevlig vecka du också!

 
Ingen bild

FrökenSvår

8 maj 2008 16:32

Give us the pics, man! kul att höra från dig igen =) Kram

 
Ingen bild

Daniel

8 maj 2008 21:31

Mja, jag planerar att ta några kort innan jag rakar av mig eländet, det är möjligt att något av dem dyker upp här. Med en stor varningsskylt innan :-)

Hoppas allt är bra med dig! Jag tar för givet att vi ses på bröllopet! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel - 6 februari 2009 18:04

Läser precis att förundersökningen mot de poliser som kläckte ur sig rasistiska påhopp i Rosengård härom månaden läggs ner. Föga överraskande, att polisen har en egen regelbok är väl känt, där man kan komma undan med lite vad som helst utan påföljd. ...

Av Daniel - 24 november 2008 01:50

Skulle precis krypa till kojs när en glödlampa tändes över mitt huvud och jag kom på att jag ju faktiskt har en blogg, vilken inte blivit uppdaterad på evigheter. Så jag tänkte skriva några rader, vilket förhoppningsvis ger mersmak och resulterar i f...

Av Daniel - 17 oktober 2008 00:28

En mustachprydd politiker i Malmö pushar för att elever hädanefter ska [url=http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3556047.ab]få betygsätta sina lärare under grundskolan.[/url] Och återigen baxnar man över dem inkompetens och naivitet som omringar ...

Av Daniel - 14 oktober 2008 22:30

Den senaste tiden har en massa komedi avhandlats. Först plöjde jag igenom alla fyra säsonger av Black Adder (Svarte Orm), vilket måste vara en av de absolut bästa serierna någonsin. Huvudkaraktären Black Adder spelas av Rowan Atkinson (innan denne gi...

Av Daniel - 8 oktober 2008 18:29

Tidigare under dagen (innan jag somnade på soffan) såg jag lite på den senaste debatten mellan Barack Obama och John McCain. Obama menade att den av republikanerna förda politiken omöjliggjort en intervention gällande folkmordet i Darfur. Det har enl...

Ovido - Quiz & Flashcards