Alla inlägg under december 2007

Av Daniel - 16 december 2007 03:45

Yes!


Fick ett sms av min bror (som rumlade runt hemma i Gävlenatten), klockan 03:23 med texten:


Grattis morbror, nu blir vi en till till jul!


Yes, min kära syster har precis fött, vilket alltså innebär att jag precis blivit en nästan obehagligt stolt morbror! Lillbebben, som är flicka, tog lite tid på sig, annars gick allt bra. Efter ett spontant glädjevarv i lägenheten (av någon anledning sjungandes We are all the Winners med Nick Borgen - what?) har jag kommit till insikt att jag inte kommer kunna sova en blund till i natt. Vill bara åka till Västerås och krama och pussa på både syster och bebbe. Ska försöka göra det senaste på tisdag iaf!


Hurra, hurra, hurra!!!!

Av Daniel - 15 december 2007 02:44

Jag läser med skräck och fasa att misstankar har uppkommit att det mord som inträffade på en universitetslektor i Örebro var en politisk attack. Vad den mördade lektorn forskade om? Folkmord! Eftersom jag precis påbörjat en B-uppsats om just folkmord, är det lika bra att klä mig i kamouflagekläder, gömma mig under täcket och inte gå utanför dörren på några månader. Fast i mitt fall är det nog inte bindgalna turkar som som vill förneka ottomanernas slakt av assyrier som är den känsliga punkten, snarare sudanska muslimer som vill låtsas som det regnar angående situationen med svarta kristna i Darfur. Oj, vilken lång mening.


Allt detta hat! Allt jag säger är:


Usch!

Av Daniel - 11 december 2007 00:52

...det blev The River. Och Badlands, Jungleland, Dacing In The Dark, Born To Run, The Rising och ett tjugotal låtar till. Det tog halva spelningen, men andra halvan var föga oväntat helt oslagbar och typ det bästa man kan se i konsertväg detta nådens år 2007.

Av Daniel - 10 december 2007 11:25

Jag ar fasen förträngt att jag ska till Stockholm och se the Boss ikväll. Kanske på grund av att den senaste tiden varit så intensiv, kanske för att Gogol Bordello-spelningen från förra veckan fortfarande är fastnaglad på näthinnan. Men nu gick jag in på Springsteens hemsida för att kolla setlist, och för första gången på turnen slängde Springsteen in The River igår i Danmark. Låt oss hoppas att han kör den ikväll med, så skulle jag fan pinka på mig. Övriga låtar som spelades igår:


Radio Nowhere
No Surrender
Lonesome Day
Gypsy Biker
Magic
Reason to Believe
Darkness on the Edge of Town
She's the One
Livin' in the Future
The Promised Land
I'll Work for Your Love
The River
Tenth Avenue Freeze-out
Devil's Arcade
The Rising
Last to Die
Long Walk Home
Badlands
* * *
Girls in Their Summer Clothes
Kitty's Back
Born to Run
Dancing in the Dark
American Land

Av Daniel - 7 december 2007 02:56

Kan det gå fel med en film som heter Mammoth, handlar om en upptinad zombiemammut som dödar dryga fjortisar, är gjord med en budget någonstans på samma nivå som en fjärdeklassares julpjäs och som innehåller citat som:


 - Dear God!

 - God is for Sundays, Frank. Today we pray to Nike. RUN!


Jag tror inte det!

Av Daniel - 6 december 2007 20:25

Dublin.....Om en månad återbesöker jag och min Söta staden som ligger mig kanske närmast om hjärtat. Dublin med den fantastiska musiken, människorna, ölen och historien. Jag bodde ju där i ett par månader för ett gäng år sedan, tillsammans med mitt härliga Dublingäng som nu finns utspritt över Sverige och Europa. Nu har jag inte varit där sedan 2003 (tror jag!) men det ska bli fint att återse O' Connell Street, Grafton Street, Trinity College, St Stephens Green och kanske besöka Kilkenny, eller Phoenix Park. Eller se skotthålen efter påskupproret 1916 i väggarna på GPO och statyt på en döende Cuchulainn i dess fönster. Och vandra på smågatorna i Temple Bar för att hitta någon bra trubadur att tillbringa kvällen med. Kanske också återse Drumcondra och huset som vi blev vräkta från. Svarta sopkassar med kläder och en Enda som svor åt landlorden. Fast Donneycarney ligger för långt bort för att se igen.... Fan, det ska bli gott! Dessutom kostade biljetterna 1 krona styck, runt 180 tur och retur med flygskatt. Jag och Söt var och käkade på nation igår. En loka, en pint Kilkenny, en nachos, en burrito och en Club Sandwich ramlade in på samma summa. Så: ett nationsbesök eller en Dublinresa? Tror nog att nationsbesök ligger nere för ett litet tag.....


Åter till PM:et som ska vara inne imorrn. Det går ruskigt segt.Jag vet inte vad en ideanalys går ut på, och ärligt talat bryr jag mig inte heller. Natten kommer att bli lång....

Av Daniel - 5 december 2007 02:25

Den här videon kanske tydligare visar härjet som är Gogol Bordello.


Trevligt tittande!

Av Daniel - 4 december 2007 18:02

Arghh, sitter och skriver ett sugigt PM efter att ha missat ett seminarie, och det är fett trist. Desto roligare (?) att skriva ett blogginlägg istället, I take.


Uppbokad helg, var först på "nytt-golv-och-nya-tapeter-fest" hos Lirarn och Mary i lördags, följt av Gogol Bordello med Söt, Lirer och Mary och Jon med vänner i söndags. Festen var sweet, fast som vanligt var det ett misstag att ge sig ut på stan efter. Redroom kan vara det sämsta utestället jag varit på i hela mitt liv. Jadukäre. Destom roligare var att Annica kom över för festen, jäkligt kul att kunna ses lite mer än bara för någon timme som senast.


På söndagen åkte vi som sagt till Stockholm och såg Gogol Bordello på Debaser Medis. Världens sämsta organisation (i.e: köer, köer och mer köer) följdes upp av en sjukt bra konsert. Jag tror inte att jag svettats så jävla mycket på en konsert sen jag såg The Real McKenzies 2003 (eller 2004?) Jävligt kul att röja loss, även om jag typ inte kunde gå efter. Lite synd också att spelningen började så sent att jag och Söt missade slutet då vi var tvugna att ta sista tåget till Uppsala. Men hann faktiskt se typ alla låtar jag ville, "American Wedding", "East Infection", "Start Wearing Purple", "Wonderlust King", "Supertheory of Supereverything" m.fl Otrolig stämning också, golvet fullkomligt gungande av dansande människor. Och dessutom, i vanlig ordning, sprang vi på Gogol Bordello-sångaren innan konserten och posade med honom. Han såg duktigt sliten ut.


Vad är nu detta! Vissa av har aldrig hört talas om Gogol Bordello? Skämmes! Den bästa beskrivning jag någonsin hört av bandet är: " a bit like The Clash having a fight with The Pogues in Eastern Europe." Alltså totalgalen zignerarpunk med en sångare som ser ut lite som Borat, en fiolspelare som ser ut som en jugoslavisk lägerkommendant och ett par kvinnliga dansare som dansar omkring som om deras liv hängde på det. Helt fantastiskt kaos alltså. Allt sjunget på någon slags blandning av dålig engelska och ukrainska. Sångaren är gammal Tjernobyl-överlevare och övriga bandet kommer från allt från USA och något afrikanskt land jag inte minns just nu, till Israel och Östeuropa.


Här är videon till Wonderlust King!


Nu lär jag sluta. Men om ni vill bli nostalgiska kan ni ju kika in klippen under. Jäklar vad jag diggade Galenskaparna som knatte!




http://www.youtube.com/watch?v=GIFJHYUrcfE



http://www.youtube.com/watch?v=FIpqvmTw1nk


1 & 2: Pose-bilderna!

3: Och självklart måste en dansande Jon få vara med också!

4: Och lägerkommendanten!

Ovido - Quiz & Flashcards