Direktlänk till inlägg 17 oktober 2008

Betygsätta lärare? Humbug!

Av Daniel - 17 oktober 2008 00:28

En mustachprydd politiker i Malmö pushar för att elever hädanefter ska få betygsätta sina lärare under grundskolan. Och återigen baxnar man över dem inkompetens och naivitet som omringar våra politiker. För hur fan ska tonåriga kids kunna sätta dessa betyg med en någorlunda konsekvens? Utefter vilka ramar skulle en fjortonårig fjunis basera sina åsikter om en lärare? Ett tydliggörande exempel från min egen högstadieperiod: Min engelskalärare under en termin på högstadiet hette Johan och var fullständigt menlös. Eleverna körde över honom och vi fick hela tiden titta på film, då vi vägrade göra något annat. Bland annat såg vi Braveheart och splatterfilmen Braindead (vilket fick 90% av eleverna att lämna klassrummet i avsmak), båda textade på svenska dessutom. Vilket betyg jag skulle ge Johan om detta fanns i system redan då? Högsta, förstås. De lärare som jag skulle såga mest vore de som gav mycket läxor och krävde lite av en, de som skulle få bäst betyg vore de som var "kompis" med eleverna och lät dem sluta tidigt osv. Rimligen kommer många elever tänka i liknande resonemang. Dessutom  kommer elever som känner sig förfördelade av läraren att använda sig av betygsättningen som ett mått av revanch mot läraren i fråga. Således kommer lärarens auktoritet att skjutas i sank ytterligare.


Av någon anledning verkar läraryrket vara fullständigt befogat att spotta på. Lärarna är rättslösa, eleverna däremot ska det lallas med utan dess like, samtidigt som de har alla rättigheter i världen. Och samtidigt som skolan blir mer och mer styrd av eleverna sjunker kunskapsnivåerna i samma omfattning som börsen. Någon mer än underteckand som ser ett samband? Vad är nästa steg i degraderingen och förnedringen av lärarkåren? Att låta eleverna sätta betyg på sig själva?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel - 6 februari 2009 18:04

Läser precis att förundersökningen mot de poliser som kläckte ur sig rasistiska påhopp i Rosengård härom månaden läggs ner. Föga överraskande, att polisen har en egen regelbok är väl känt, där man kan komma undan med lite vad som helst utan påföljd. ...

Av Daniel - 24 november 2008 01:50

Skulle precis krypa till kojs när en glödlampa tändes över mitt huvud och jag kom på att jag ju faktiskt har en blogg, vilken inte blivit uppdaterad på evigheter. Så jag tänkte skriva några rader, vilket förhoppningsvis ger mersmak och resulterar i f...

Av Daniel - 14 oktober 2008 22:30

Den senaste tiden har en massa komedi avhandlats. Först plöjde jag igenom alla fyra säsonger av Black Adder (Svarte Orm), vilket måste vara en av de absolut bästa serierna någonsin. Huvudkaraktären Black Adder spelas av Rowan Atkinson (innan denne gi...

Av Daniel - 8 oktober 2008 18:29

Tidigare under dagen (innan jag somnade på soffan) såg jag lite på den senaste debatten mellan Barack Obama och John McCain. Obama menade att den av republikanerna förda politiken omöjliggjort en intervention gällande folkmordet i Darfur. Det har enl...

Av Daniel - 26 september 2008 22:57

Ölfestivalen var kanon, om någon nu trodde något annat. Trots en viss besvikelse över vissa sena återbud var det kanon för oss som var där, Malin, Laila, Krickan och jag. En gemytlig och hyfsad lugn kväll, där höjdpunkten var Arrogant Bastard Ale, dy...

Ovido - Quiz & Flashcards