Alla inlägg den 7 augusti 2007

Av Daniel - 7 augusti 2007 02:55

Det finns en internetsida jag besöker någon gång varje månad, alltid med hjärtat i halsgropen (nej, jag talar inte den sidan, den med Kicki Danielsson i baddräkt). Sidan heter The Balladeers och på den finns massvis av fakta om alla mina kära gamla skäggon i The Dubliners, Planxty, Fureys, bröderna Clancy och Tommy Makem, m.fl Anledningen till hjärtat bultar lite extra när jag besöker sidan (förrutom alla stiliga skägg) sammanfaller med att samtliga av dessa herrar tillhör den äldre generationen, och åtminstone var annan eller tredje gång jag besöker sidan har någon musiker som ligger mig nära gått bort. Så också denna gång. Tack och bock, Tommy Makem!

Av Daniel - 7 augusti 2007 02:14

Nu har jag precis sett färdigt världens kanske bästa film någonsin, en film som får mästerverk som Killer Klowns from Outer Space, Jack Frost och Santa with Muscles att framstå som triviala hobbyprojekt. Jag talar naturligtvis om Leprechaun in Space. Ojojoj, vilken kanonrulle, kanske den mest sinnesrubbade filmen som någonsin skapats och för er som inte har ork eller vilja att leta upp den finns en klockren recenssion Rightchahere Leprechaunserien började ursprungligen som en skräckserie (orginalet är Jennifer Anistons första film och innefattar hur Leprechaunen hoppar ihjäl folk med en hoppstylta) men har utvecklats till någon slags splatterkomedi med tiden. Dessvärre är Leprechaun 5: In the Hood inte alls lika bra, trots att den irländska dvärgen gangsta' rappar i den.


I övrigt är Eldkvarns nya skiva jävligt grym, liksom Springsteen - Live In Dublin som faktiskt fångar det sinnesrubbade drag som Seeger-sessionsgänget fick igång. Men kvällens låttext handlar tilldelas istället Rilo Kiley med It's a hit, en snygg bredsida till George W:


Any chimp can play human for a day.
Use his opposable thumbs to iron his uniform
and run for office on election day
fancy himself a real decision maker
and deploy more troops than salt in a shaker.

But it's a jungle when war is made,
and you'll panic and throw your own shit at the enemy.
The camera pulls back to reveal your true identity.
Look, it's a sheep in wolf's clothing.
A smoking gun holding ape.

Nu ska jag sova, ska med bror till AMS imorrn och sen jobbar jag ett tjugofyratimmarspass.


Edit: Och när jag inte trodde att skivan kunde bli bättre kickar "Further Up(On the Road)" igång. Suck me sideways vilken magi!


*repeat*

Ovido - Quiz & Flashcards