Direktlänk till inlägg 22 maj 2007

Nyimperialism, javisst!

Av Daniel - 22 maj 2007 01:45

Så här på nattkvisten(?) kan det vara på sin plats med ett par filmtips som behandlar dagens filmskörd. Båda är dokumentärer, vilket är vad jag huvudsakligen har slukat i filmväg den senaste tiden.  Tänk, att kombinera nytta med nöje - två flugor i en smäll!


Nåväl, den första (pseudo)dokumentären heter Death of a president och utspelar några månader in i framtiden. USA:s högste höns, president Bush, är i Chicago för att tala på en finansmässa då han lönnmördas. Filmen är uppbyggd som en dokumentär med intervjuer med bland annat FBI-agenter, utredare, tekniker och misstänkta men är självklart fiktiv då herr Bush ju som bekant fortfarande befinner sig i livet. Själva mordet får inte speciellt stort utrymme, mer intressant är istället efterspelet som förvisso bygger på

teoretiska antaganden med som ändå måste ses som ett trovärdigt händelseförlopp om en incident som denna skulle inträffa på riktigt. Islamofobiska strömningar är starka i västerländska samhällen efter den demonisering av muslimer som media effektivt hjärntvättat oss med de senaste åren. Därför kommer det inte som någon överraskning att det politiska etablissemanget och massmedierna ögonblickligen försöker hitta en muslimsk gärningsman och dessutom försöker koppla denne individ till al-Qaida. Då detta misslyckas försöker man istället ge Libanon som land skulden för dådet, vilket även det faller till föga. Hur filmen slutar ska jag inte avslöja, utan jag nöjer mig med att rekommendera den som en skarp samhällssatir som nog desvärre är mer verklighetsnära än vad man kanske önskar.



Den andra filmen jag vill tipsa om heter The Road to Guantanamo och följer fyra engelska muslimer som under ett besök i Pakistan kort efter 11 september bestämmer sig för att undersöka situationen i det angränsande Afghanistan. Väl där tas de till fånga av amerikanska soldater och skickas till Guantánamobasen där de får sitta i tre år innan de släpps, utan att prävas för sina "brott". Filmen är verklighetsbaserad och de fyra männen intervjuas samtidigt som deras berättelse spelas upp av professionella skådespelare. Någonstans kring filmens mitt börjar ett lätt illamående upplevas från mig som tittare, vilket bara växer i kraft ju längre filmen fortgår. USA och Storbritanniens nykolonialsm är fruktansvärt smaklös och det enda som egentligen är värre än denna är vurmandet och ryggradslösheten hos omvärlden inför vår nutida och vår dåtida stormakt. Tortyr, både fysisk och mental, följer mot dessa män och man undrar både en och två gånger hur USA kommer undan med allt detta innan rättvisa skipas och männen går fria att återvända till Storbritannien.



Och herr Bush, han gnuggar sina nedblodande händer, rättar till amiralshatten och blickar sökande ut över världen efter nya platser där demokratisering och interventioner kan tänkas behövas. Demokrati och frihet är täckmanteln som används i denna dödsdans av dollarbuntar, oljebolag, marknadskrafter, personliga vendettan, girighet och behovet av en hemmabefolkning skakandes i xenofobisk skräck för allt som inte passar in. Vad är väl några 100 000 döda och ett land i kaos, som i Irak, när utbytet blir insikten av de ideal som den vita, rika världen åtnjuter? För eurocentrism brukar ju alltid fungera, framför allt när det gäller nykolonialsm. Se bara på vår historia. Eller?


Och här i Sverige står vi med ena handen för ögonen och den andra i bombliberalernas byxor och läser i våra dagstidingar, dag ut och dag in, om krav på mer bomber och mer förödelse.


Och för var dag som går tappar i alla fall jag tron på världen lite mer.

 
 
Annica

Annica

22 maj 2007 09:19

Fan vad bra skrivet!! (Hade skrivit värsta långa kommentaren, men det lät så jävla löjligt så jag nöjer mig med att konstatera att jag håller med dig helt och fullt)

http://oktobertjejen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Frida

23 maj 2007 08:42

Hej!
Håller helt och hållet med Annica. Igår funderade jag länge på vad smart jag kunde skriva - men jag hade svårt att mäta mig med det du skrev!! Asbra skrivet med andra ord!!!

 
Ingen bild

Lirer

23 maj 2007 11:38

For sure man, men fan, är inte själva poängen att vi ej ska stå med händer för och i diverse olika kroppsdelar. Det är väl mest för att sådana som du och jag pratar om det, men inget gör, som gör oss bittra egentligen.

 
Ingen bild

FrökenSvår

23 maj 2007 11:56

tycker om att få ta del av dina tankar, Daniel. har sett Road to Guantanamo och du fångar känslan väl. Kom att tänka på en låt när jag läste ditt inlägg. Om du inte redan hört den rekommenderar jag starkt att du kikar efter den! Kram //FS


Oh my god this is our life
We’re living like their victims
Living like the captives
Tired of sitting thinking dark thoughts
Contemplating motion
Time to become active

Do you know that your lies
Burn as bright as the bombs
You’re dropping on the innocent?

And we’ve got something good to show you
And you don’t wanna miss this
You don’t wanna miss this one

How will you answer the questions
How will you defend
The murders you’ve instructed
We know there are many reasons
People take to killing
Reasons they’ve constructed

Will you try to deny
All the damage you’ve done
Or will you try to bow out gracefully

And we’ve got something good to show you
And you don’t wanna miss this
You don’t wanna miss this one

You don’t wanna be late for the party
Advertisers cash in on all the beauty
The power of all humanity admitting that we got it wrong
We got it wrong again

And we the people have now spoken
Pack up your belongings
Sail across the ocean
And face all that you have created
In the name of god’s love
A thin shield for your hatred

You can never repair
All the damage you’ve done
But we’ll rebuild even stronger

cause we’ve got something good to show you
And you don’t wanna miss this
You don’t wanna miss this one
(Terra Naomi - Something good to show you)

 
Ingen bild

Daniel

23 maj 2007 12:56

Annica och Frida: Tack, kul att ni uppskattade det jag skrivit. Men jag hade gärna hört vad ni planerade att skriva, är övertygad om att det varit smarta saker! Kram!


Lirer: True that! Självklart borde man engagera sig och inte bara prata om det, vilket säkert är en anledning till all bitterhet. Frågan är: what to do?


Frökensvår: Tack för tipset! Kollade upp låten på youtube, den är riktigt, riktigt bra (och sorglig!). Klockren text oxå. Hoppas du mår bra, kram på dig!

 
Ingen bild

Bobo

24 maj 2007 07:54

BoyO! Sylvassa kommentarer. Jag känner att jag borde bidra med något också. Detta gör jag genom att tipsa om en film som i grund och botten har samma tema...sort of(!). Jag pratar förstås om "Blades of Glory". Will Ferrell och killen från "Napoleon Dynamite" i trikåer! Underbar isdans. Ganska långt ifrån massmord och terror, men när man kommer hem efter en lång dag av Bush-demonstrerande och kritiskt tänkande (typ) behöver man skratta åt lite uppenbara gay-skämt och Wills improviserade repliker. Tada!

 
Ingen bild

Daniel

24 maj 2007 16:13

Haha, stabilt boy-o! Kan tänka mig att trikå-isdans är ungefär så långt bort från dokumentärer om Irakkriget som det bara går, men är nog så viktigt och nödvändigt ändå. Vad vore världen utan humor? Humorlös, gissar jag. Typ. Anyway, nu ska jag gå och trimma polisongerna. Hörs och ses nästa vecka, tada!

 
Ingen bild

Lirer

24 maj 2007 19:16

Man kan trimma polisarna, däremot kan man inte uppskatta denne Ferrel! Tacka vet jag.. äsch, vad faen heter han nu då. Det värsta är ju att om någon vet så är det boyo.. cracknegern från dopefilmen.. skitsamma. ses imorn mate!

 
Ingen bild

Daniel

24 maj 2007 19:39

Nu svarar jag lite i Boy-o ställe, men menar du Dave Chappelle i Half-baked? Now that's funny! Fast Ferrel är faktiskt kul i Anchorman, tycker jag. Och polisongansingen var enbart en skenmanöver för att hitta ett bra avslut på kommentaren. Vad tror du om mig egentligen, gosse! Ses imorn!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel - 6 februari 2009 18:04

Läser precis att förundersökningen mot de poliser som kläckte ur sig rasistiska påhopp i Rosengård härom månaden läggs ner. Föga överraskande, att polisen har en egen regelbok är väl känt, där man kan komma undan med lite vad som helst utan påföljd. ...

Av Daniel - 24 november 2008 01:50

Skulle precis krypa till kojs när en glödlampa tändes över mitt huvud och jag kom på att jag ju faktiskt har en blogg, vilken inte blivit uppdaterad på evigheter. Så jag tänkte skriva några rader, vilket förhoppningsvis ger mersmak och resulterar i f...

Av Daniel - 17 oktober 2008 00:28

En mustachprydd politiker i Malmö pushar för att elever hädanefter ska [url=http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3556047.ab]få betygsätta sina lärare under grundskolan.[/url] Och återigen baxnar man över dem inkompetens och naivitet som omringar ...

Av Daniel - 14 oktober 2008 22:30

Den senaste tiden har en massa komedi avhandlats. Först plöjde jag igenom alla fyra säsonger av Black Adder (Svarte Orm), vilket måste vara en av de absolut bästa serierna någonsin. Huvudkaraktären Black Adder spelas av Rowan Atkinson (innan denne gi...

Av Daniel - 8 oktober 2008 18:29

Tidigare under dagen (innan jag somnade på soffan) såg jag lite på den senaste debatten mellan Barack Obama och John McCain. Obama menade att den av republikanerna förda politiken omöjliggjort en intervention gällande folkmordet i Darfur. Det har enl...

Ovido - Quiz & Flashcards