Direktlänk till inlägg 14 oktober 2007

Rage against the University

Av Daniel - 14 oktober 2007 17:09

Gahhhhh!


En enkel guide till Uppsala Universitets (UU) idioti:


1. Samhällskunskapsblocket jag läser består av 80 poäng, alltså fyra terminers studier.


2. De 40 första av dessa poäng är förbestämda, samlade i Samhällskunskap AB, inkluderades Nationalekonomi, Statskunskap, Sociologi mm.


3. De resterande 40 poängen väljer man själv. Nu till idiotin:


4. Inför förra terminen bestämde UU att man (av någon outgrundlig anledning) inte får läsa Freds- och konfliktkunskap som tredje termin (dvs poäng 41-60). Istället måste denna termin (om man nu väljer att läsa den) läsas som fjärde termin. Jag väljer därför att läsa Statskunskap C för att på så sätt kunna läsa Freds-kursen, som jag velat läsa i jag vet inte hur länge, som sista kurs (dvs poäng 61-80).


5. Idag ska jag söka till nästa termin, den sista inom Samhällskunskapen. Självklart väljer jag då Freds- och konflikt, som jag ju velat läsa i evigheter. Hurra!......Inte. Eftersom universitetet inte håller den kursen på våren, enbart på hösten.


Men varför i helvete har idioterna då gjort om systemet så man inte kan läsa kursjäveln som tredje termin, alltså på hösten för min (och många andras) del???


Alltså, ingen Freds- och konflikt för min del i vår. Istället kanske Historia C, som jag är fett osugen på, oxå Freds... nästa höst. Eller istället läsa Utvecklingsstudier som sista termin inom Samhällskunskapen. Fast då får jag ju inte läsa Freds... alls. Eller uppehåll ett halvår och ladda batterierna? Eller åka upp till Universitetsstyrelsen och tortera alla på synnerligen icke-ortodoxa sätt. Vad vet jag, annat än att jag är ruskigt jävla trött på att plugga, att tanken på att läsa Freds...-var det enda som höll mig uppe i studiesynpunkt och på att universitetet gång efter annan verkar styras av snoriga småbarn som är mer intresserade av att kasta sand på varandra i sandlådan än att bedriva effektiv och logisk verksamhet.


F'yez all! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Daniel - 6 februari 2009 18:04

Läser precis att förundersökningen mot de poliser som kläckte ur sig rasistiska påhopp i Rosengård härom månaden läggs ner. Föga överraskande, att polisen har en egen regelbok är väl känt, där man kan komma undan med lite vad som helst utan påföljd. ...

Av Daniel - 24 november 2008 01:50

Skulle precis krypa till kojs när en glödlampa tändes över mitt huvud och jag kom på att jag ju faktiskt har en blogg, vilken inte blivit uppdaterad på evigheter. Så jag tänkte skriva några rader, vilket förhoppningsvis ger mersmak och resulterar i f...

Av Daniel - 17 oktober 2008 00:28

En mustachprydd politiker i Malmö pushar för att elever hädanefter ska [url=http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3556047.ab]få betygsätta sina lärare under grundskolan.[/url] Och återigen baxnar man över dem inkompetens och naivitet som omringar ...

Av Daniel - 14 oktober 2008 22:30

Den senaste tiden har en massa komedi avhandlats. Först plöjde jag igenom alla fyra säsonger av Black Adder (Svarte Orm), vilket måste vara en av de absolut bästa serierna någonsin. Huvudkaraktären Black Adder spelas av Rowan Atkinson (innan denne gi...

Av Daniel - 8 oktober 2008 18:29

Tidigare under dagen (innan jag somnade på soffan) såg jag lite på den senaste debatten mellan Barack Obama och John McCain. Obama menade att den av republikanerna förda politiken omöjliggjort en intervention gällande folkmordet i Darfur. Det har enl...

Ovido - Quiz & Flashcards